[vc_row][vc_column width=”1/1″][mk_image src=”https://rozanehmedia.com/wp-content/uploads/2017/04/photo_2017-04-16_16-34-49.jpg” image_width=”1200″ image_height=”300″ crop=”true” svg=”false” lightbox=”false” frame_style=”simple” target=”_self” caption_location=”inside-image” align=”left” margin_bottom=”10″][vc_empty_space height=”20″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]

Beggar thy neighbor policy

بارها در جریان مناظره های انتخاباتی و گفتگوهای تلویزیونی از نامزدهای مختلف می شنویم که یکی از برنامه های من افزایش قدرت پول ملی است. این شعار برای اکثریت مردم جذاب است و در باور عمومی بی تردید تقویت پول ملی اقدام اقتصادی ارزشمندی به شمار می رود.

اما سوال اینست که آیا ممکن است در شرایطی تقویت ارزش پول ملی کشوری به ضرر اقتصاد باشد؟

سوال دیگر این است که به چه دلیل کشور چین به صورت دستوری ارزش پول ملی کشورش را کاهش می دهد؟

واقعیت این است که هیچ متغیر کلان اقتصادی به صورت مطلق خوب یا بد نیست و بسیار بستگی به شرایط حاکم بر اقتصاد و اهداف کلان مد نظر دولت ها دارد. حتی مفاهیمی مانند تورم و رکود هم به خودی خود قابل ارزیابی مثبت و منفی نیستند. مثلا تورم که در ذهن اکثریت مردم پدیده ای منفور  است اگر ناشی از رشد و رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال باشد دیگر نه تنها پدیده شومی تلقی نمی شود بلکه بسیار هم مبارک خواهد بود. به عنوان مثال دولت ژاپن در سالهای گذشته حتی درصدد ایجاد شوک تورمی به اقتصادش بود تا رونق اقتصادی و اشتغال را تحریک کند.

ارزش پول ملی هم از این قاعده مستثنی نیست. هرچه ارزش پول کشوری بالاتر باشد یا به عبارتی قدرت خرید بالاتری داشته باشد طبیعتا به نفع واردات و به ضرر صادرات خواهد بود. در واقع در بازار بین المللی قیمت تمام شده محصولات تولیدی این کشور بالاتر و فاقد مزیت رقابتی قیمتی خواهد بود.

حال اگر ارزش پول ملی کشوری پایین تر بیاید به این معنی است که سایر کشورها قدرت بالاتری برای خرید محصولات تولیدی این کشور خواهند داشت و دولت این کشور می تواند با مدیریت هوشمندانه از این ضعف به نفع اقتصاد کشورش و رونق تولید و صادرات استفاده نماید.

دولت چین هم با همین رویکرد، اقدام به کاهش تصنعی ارزش پول ملی نموده است تا به تولید کنندگان چینی دست بالاتر در صادرات را بدهد. که بدیهی است همین موضوع مورد انتقاد آمریکا و سایر کشورها قرار بگیرد.

 این سیاست در دانش اقتصاد به سیاست فقیر کردن همسایه Beggar thy neighbor policy   شهرت یافته است. اگر این سیاست با کنترل شدید واردات از طریق اخذ حق گمرکی بالا برای محصولات وارداتی همراه شود برای سایر کشورها تبعات اقتصادی بدی به همراه خواهد داشت.

امروزه اقتصاد ایران در شرایط خاصی واقع گردیده است که به صورت طبیعی پول ملی به واسطه تورم های وحشتناک پیشین ، نسبتا ضعیف است و امکانی طبیعی برای رقابت در بازارهای بین المللی برای محصولات ایرانی فراهم گردیده است. با توجه به تاکید بر اقتصاد مقاومتی و اتخاذ سیاست های حمایتی از تولید توسط دولت، فرصتی بی نظیر برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی به وجود آمده است که اگر توسط کارآفرینان و مدیران شرکت های ایرانی کوچک و بزرگ مورد توجه قرار گیرد زمینه رشد سالم اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار را نیز ایجاد خواهد کرد.

دپارتمان مطالعات اقتصادی و پژوهش های بازار شرکت روزنه ارتباط آماده است همراه شما برای یافتن پاسخ سوالات کلیدی کسب و کارتان باشد.

هادی رحمانی / دپارتمان مطالعات اقتصادی و پژوهشهای  بازار / شرکت روزنه ارتباط

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]