[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]

 داستانی شگفت انگیز از قدرت روابط عمومی

روابط عمومی (Public relations) یکی از ابزارهای مهم و موثر در بازاریابی است که متاسفانه در کشور ما نه توسط صاحبان کسب و کارها و نه حتی توسط مشاوران و آژانس های تبلیغات و امثالهم به درستی شناخته و مورد استفاده قرار نگرفته است. در کشور ما روابط عمومی به واحدی در سازمان های دولتی برای ارسال خبر به خبرگزاری ها و پاسخ به روزنامه ها تنزل پیدا کرده است. این در حالی است از نظر برخی حتی تبلیغات هم زیر مجموعه روابط عمومی است. روابط عمومی ارتباط سازمان با ذی نفعان شرکت را تنظیم می کند. منظور از ذینفعان صاحبان سهام، کارکنان، مشتریان، تامین کنندگان، شبکه توزیع ، جراید و مردم هستند.

ابزارهای در اختیار روابط عمومی هم بیشتر رسانه های عمومی شامل تلویزیون، جراید، یا سمینارها و همایش ها و … هستند که با انتشار اخبار ، مصاحبه، مقاله و … پیام های لازم منتقل می کنند. به طور کلی هزینه استفاده از ابزارهای روابط عمومی نسبت به تبلیغات به مراتب کمتر است. باورپذیری و متقاعدسازی پیام در روابط عمومی نسبت به تبلیغات از درجه بالاتری برخوردار است اما تبلیغات اغواگرتر و شیک تر است.

سالها پیش جهت انجام پروژه ای با شرکتی که در بازار پوشک ایران لیدر بود و به ادعای خودشان بیش از هفتاد درصد بازار را در اختیار داشت همکاری داشتم. این شرکت ظرفیت تولید به مراتب بیشتری هم داشت و به همین دلیل در صدد اجرای کمپینی تبلیغاتی با هدف ارتقای سهم بازارش  بود. هدفی بسیار سخت که قطعا با مقاومت شدید بازار همراه میشد و چه بسا با شکست مواجه میشد چرا که دو برند دیگر بازار از سهم بازار تثبیت شده در سگمنت های خاص بهره مند بودند. به عنوان مثال یکی از آن برندها “پنپرز” بود که در لایه اقتصادی بالاتری جا خوش کرده بود و سهم مشخص و ثابتی داشت.

واقعا در چنین شرایطی چه باید کرد؟

از دل یک جمله طلایی از یکی از دوستانم که همیشه در جلساتی که کارفرمایان داشتیم استفاده می کرد راه حلی جالب برای این مشکل به دست آمد. او همیشه می گفت: “مسئولیت بزرک کردن کیک بازار با رهبر بازار است”

اگر بازار پوشک بزرگتر میشد و این شرکت همان هفتاد درصد سهمش را حفظ می کرد طبیعتا قدر مطلق فروشش بیشتر میشد.

اما چگونه می توان بازار پوشک را رشد داد؟

در و دیوار شهر پر بود از شعار” فرزند کمتر ، زندگی بهتر” و ما می خواستیم بازار پوشک را رشد دهیم. تنها راه این بود که کودکان بیشتر پوشک مصرف کنند. در این خصوص تصمیم با مادر خانواده است بنابراین هدف پیام مادران بودند. محتوای پیام هم هرچه بود باید به مصرف بیشتر ختم میشد،.  به همین علت تصمیم گرفتیم از ایزارهای روابط عمومی استفاده کنیم تا توان متقاعد سازی بیشتری در اختیارمان باشد.

با انتشار مطالب مختلف در رسانه های دیداری، شنیداری، نوشتاری و با تاکید بر سلامت نوزادان توصیه های پزشکی برای تعویض صحیح و به موقع کودک هر دو تا سه ساعت، تلاش کردیم هم به بهداشت جامعه کمک کنیم و هم اندازه بازار را بزرگتر کنیم. به عنوان مثال در برنامه های خانواده تلویزیون ، پزشک میهمان در خصوص استفاده صحیح از پوشک توصیه هایی می کرد و همه اینها بدون نام بردن از هیچ برندی پیش می رفت. در آن زمان واقعا برخی از نوزادان دچار حساسیت های پوستی ناشی از حمل طولانی مدت ادرارشان می شدند و معضلی اینچنین البته در جامعه دیده میشد. پس از انجام کار فروش شرکت با شیب ملایم و مستمر رشد قابل توجهی را شاهد بود.

امروز البته ترکیب بازیگران بازار پوشک تغییرات زیادی کرده است و برندهای فراوان در آن حضور دارند.

دپارتمان مطالعات اقتصادی و پژوهش بازار شرکت روزنه ارتباط آماده است همراه شما برای یافتن پاسخ سوالات کلیدی کسب و کارتان باشد.

هادی رحمانی / دپارتمان مطالعات اقتصادی و پژوهش بازار / شرکت روزنه ارتباط

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]