روش هایی برای طراحی لوگوهای به یاد ماندنی.

ترجمه: شادی دولتشاهی

 



 

کدامیک از لوگوهایی که در بالا آورده شده اند به نظر شما آشنا تر هستند و یاد آوری آن برایتان آسان تر است؟ اگر نظر شما هم مثل بیشتر افراد باشد، احتمالاً هیچ مشکلی برای یادآوری لوگو سمت چپ (KFC)  نخواهید داشت، حتی اگر ماهها از دیدن آن بگذرد. در حالیکه به یاد آوری لوگوی دوم (FERRARI) ممکنه کمی مشکل تر باشد.

دلیل این مسئله چه چیزی می تواند باشد؟ جواب در یک کلمه خلاصه می شود: لوگوهای واقعی.*

(در رابطه با واقعیت یا نمونه واقعی به جای انتزاعی) : *. concrete logos

لوگوی واقعی چیست؟

یک لوگوی واقعی، لوگویی است که در طراحی آن ازعناصری استفاده باشد که بیننده بتواند  به راحتی آن را تشخیص دهد. به این معنی که ریخت و ظاهر لوگو شبیه چیزهای شناخته شده باشد. به عنوان مثال، یک زن، مرد، گربه، موش، خانه و یا هرچیز دیگری که شما میلیونها بار آنها را دیده اید. 

با نگاه کردن به این لوگوها ،مغز و ذهن  شما از قبل  می داند که به چه  چیزنگاه میکند ، و در این شرایط تنها چیزی در مغز مجبوراست آن را حفظ و ذخیره کند تا بعداً به یاد آورد جزئیات و ریزه کاری های خاص آن لوگو است. که انجام این مراحل در مغز بسیار سریع و آسان صورت می گیرد.

از طرف دیگر ، درک لوگوهای انتزاعی برای ذهن بسیار سخت است چراکه هیچ منبعی  وجود ندارد که ذهن بتواند با آن قیاس کند. همچنین ما مجبور هستیم که یا تمامی آن را با جزئیاتش به یاد آوریم و یا آن را به کلی فراموش کنیم و حد وسطی وجود ندارد.( به یاد بیاورید که یادگیری حروف انتزاعی و غیر آشنای الفبا چگونه بود).

در اینجا به  تشریح 3 تکنیک برتر که میتوانند برای طراحی یک لوگو به یاد ماندنی استفاده شوند می پردازیم.

 

1.   استفاده از حیوانات

 

animal_logos_famous

بسیاری از شناخته شده ترین  لوگوها بر پایه نمادهای حیوانی طراحی شده اند.

در طول تاریخ، حیوانات همواره یکی از مهمترین منابع الهام هنرمندان بوده اند. یک حیوان می تواند یک نماد خوب برای معرفی یک شرکت، محصول و یا خدمات باشد، چراکه هر حیوان دارای شخصیت و رفتار خاصی است.

برای طراحی یک لوگوی موفق که در آن از حیوانات الهام گرفته شده است، در مرحله اول باید به این موضوع توجه شود که کدام حیوان می تواند بهترین استعاره از محصول و یا خدمات مورد نظر باشد و ویژگی اصلی و بارز برند با شخصیت و خصوصیات کدام یک از حیوانات نزدیک است.  به عنوان مثال شیر نمادی از شجاعت ، قدرت و اراده است و یا یک دلفین  باعث می شود که بیننده به یاد دوستی ، رفاقت ، خوشی و لذت بیافتد. و یا یوزپلنگ  نمادی از سرعت و کمال است. این خصوصیات را برای بسیاری از حیوانات می توان تعریف کرد.

animal_logos

 

لوگوهای بالا که در طراحی همه آنها از حیوانات استفاده شده است، نمونه های بسیار خوبی برای نشان دادن تفاوت در سبک طراحی لوگو هستند. در طراحی این لوگوها تنها از 3 نوع حیوان استفاده شده است : اختاپوس، طاووس و روباه.

اما دلیل متفاوت بودن آنها تفاوت در سبک طراحی است که باعث می شود هرکدام به شکلی دیده شوند و یا برخی به یاد ماندنی تر  شوند.

زمانیکه یک حیوان را به عنوان نماد و لوگو خود انتخاب می کنید ، باید تصمیم بگیرید چه سبکی را برای طراحی آن در نظر بگیرید  که خصوصیات آن حیوان را به بهترین نحو نشان دهد .

همانطور که در مثالهای بالا می بینید، خط مشی ها و روش های طراحی مختلف طراحان باعث شده که دو حیوان یکسان اینچنین متفاوت به نظر برسند.

 

2. استفاده از طبیعت

Famous-Nature-Logos

احتمالا این لوگو به نظر شما هم یکی از معروفترین لوگوهای جهان است.

گلها و گیاهان، برگ ها و درختان همواره توجه ما را به خود جلب می کنند- چرا که ما مخلوق طبیعت هستیم .

به همین دلیل است که این موضوع می تواند انتخاب خوبی برای طراحی یک لوگوی به یاد ماندنی شود.

 

Nature-Logos

توجه کنید که چگونه  لوگوهای (Spice Mountain ) و (Kiwi Diamond) 2 مطلب را ( با توجه به نامشان) در یک لوگو به نمایش می گذارند. این همان چیزی است که از لوگوهای این چنینی انتظار می رود.

این روش بهترین نتیجه را برای محصولات غذایی، خدمات مربوط به مسافرت و نیز رستورانها در بر دارد، اما می تواند نتایج عالی را نیز در مواردی که اصلاً مربوط به طبیعت و موضوعات نام برده در بالا نمی شوند هم  داشته باشد ( مانند لوگوی Apple)

برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید به دنبال تعریف یک داستان ولی در نهایت سادگی و خلاصگی و با کمترین تزئینات و حواشی بود. گیاهان و طبیعت به طور معمول معانی ضمنی قوی را مانند حیوانات بیان نمی کنند، بنابراین این بر عهده طراح است که بتواند یک موضوع جذب کننده و نقطه قوت را در داخل طرح بگنجاند.

 

3. استفاده از صورت

Famous-Face-Logos

 

 (KFC) و(Starbucks)  دو نمونه بسیار موفق و شناخته شده از لوگوهایی هستند که بر پایه نماد و صورت انسان طراحی شده اند.

از ابتدای خلقت بشر، انسانها برای بقا و پیشرفت به یکدیگر تکیه می کردند. و از آنجا که بیشترین چیزی که افراد در طول زمان با آن سروکار دارند انسانها هستند بنابراین تعجبی ندارد که صورت های انسانی به بهترین وجه به یاد آورده شوند. 

Face-Logos

همه لوگوهای بالا بر پایه صورت طراحی شده اند که هر کدام از آنها با استفاده از افزودن یک سری جزئیات شخصیت پردازی شده اند و به صورتی متفاوت و خاص در آمده اند.

آیا شما می توانید عناصری را  که باعث شخصیت دادن به صورت هایی که در حالت عادی همه شبیه به هم هستند، تشخیص بدهید؟

برای طراحی و خلق یک نمونه موفق از این نوع، طراح باید نهایت سعی خود را انجام دهد تا صورتی متفاوت و به یاد ماندنی با استفاده از جزئیات _ چشم ، مو، کلاه_  خلق کند. این نوع طراحی جزئیات است که باعث می شود صورت دارای شخصیت و کاراکتر شود و در نتیجه به یادماندنی.

 

هشدار

لوگوهای مبنی بر عناصر واقعی ، برای یاد آوری مجدد بسیار مناسب هستند اما مسئله ای که در اینجا مطرح می شود ابتکار و نوآوری است. بنابراین لوگوها نباید که زیاد هم به واقعیت  پایبند باشند. برای مثال، هزاران شرکت  از در لوگوهای خود از سیر( حیوان) استفاده می کنند. اگر این نماد یک شیر معمولی و واقعی باشد و یا از تصاویر استوک آماده استفاده شود، هیچ خلاقیت و نوآوری در خلق آن انجام نشده است و صرف استفاده از نماد حیوانی نمی توان انتظار به یاد ماندن از آن لوگو داشت و حتی نمی توان انتظار داشت که در میان لوگوهای دیگر تشخیص داده شود و جلب توجه کند.

 

منبع:

http://99designs.com/designer-blog/2014/03/12/3-bulletproof-techniques-creating-memorable-logo-

designs/